مستند شستن و چیدن پشم گوسفندها

“میش (گوسفند) شستن”
یکی از کارهایی که هرسال یک بار و اونم توی فصل بهار انجام می شه شستن گوسفند ها(میش و قوچ) هست.
این یه کار تیمیه و از عهده ی هر گوسفند دار به تنهایی بر نمیاد، بنابراین روزی رو برای این کار مقرر می کنن که در شاه رستم معمولا اواخر بهار هست.
همه ی گله ها رو با هم یکی می کنن و به مکانی با آب زیاد میرن.لازم هست از چندین نفر دیگه برای این کار کمک بگیرن چون یک یا دونفر باید مراقب گله باشند که در همان مکان باقی بمانند و دیگری یکی یکی گوسفند ها رو از طریق پای عقب به آب می رسانند “١” و معمولا صاحبان گوسفند ها خودشون در آب مشغول شست و شو هستند.
شیوه ی شستن هم اینجوری هست که دو دست گوسفند رو با هم زیر سرش میگیرن و اون رو روی کمر می خوابونن تا آب داخل بینی و چشمشان نرود و به همین حالت آن را درون آب می کشند تا شستشوی اولیه صورت بگیره و بعد مشغول شستشوی دقیق تر آن می شوند.
این کار معمولا کار سخت و طاقت فرسایی هست چون بعضا قوچ ها (گوسفندهای نر) بسیار سنگین و پر زور هستن و ممکنه به فرد آسیب برسونن،همچنین هنگام شستشو خارهای که درون پشم آنها گیر کرده به دست شوینده بنشینند و مسائل دیگر…

“میش چیدن”

وقتی که گوسفندها شسته و خشک شدن گَله رو به سمت مکانی که سایه داشته باشه هدایت و درآنجا مفرشی بزرگ پهن می کنن و شروع به چیدن پشم گوسفند ها می‌کنن.

این عمل نیز یه کار تیمیه و حتی دشوارتر و دقیق تر از میش شستن هست و همچنین نیاز به تجربه هم داره، پس گوسفند دارها از افراد باتجربه دعوت میکنن و معمولا غذایی رو هم برای جمع تدارک می بینن همه رو مهمان می‌کنند.(در قدیم یک گوسفند رو برای این منظور قربانی می کردن).

خلاصه یکی یکی گوسفندها رو میارن و با میش بند “1” دست و پای آنها رو میبندند (برای اینکه تقلا نکنند) و به وسیله ی (دو کارد) “٢” پشمشان را می‌چینند.

این عمل نیاز به مهارت داره چون باید احتیاط کرد که این وسیله آسیبی به پوست گوسفند ها نرسونه. بعد هم با تفکیک رنگ (خصوصا سفید نسبت به بقیه ی رنگ ها) پشم ها رو جمع آوری میکنن.

پ.ن ١ بهترین شیوه ای که میشه گوسفندها رو به سمت آب هدایت کرد این هست چون احساس خطر میکنن و مقاومت میکنن نمیدونن که بعدش قراره تمیز بشن چه کیفی کنن تصویر آخر رو ببینید، چه تمیز شدن!!!😊😊😊

پ.ن2: می دانیم که با پیشرفت علم و اختراع ماشین سرتراشی میتونیم آن را جایگزین دوکارد کنیم ولی به دو دلیل روش سنتی با وجود وقت گیر بودن بهتره{ ١.ماشین پشم ها رو از ته میزنه و بعدش گوسفندها توی آفتاب خیلی اذیت میشن. ۲.این ماشین ها برای این منظور طراحی نشده و معمولا پشم،درون دندانه ها گیر میکنه و داغ و از کار افتاده میشه.}

 

١.پارچه ای که با آن دست و پای گوسفند ها رو می بندند

٢.دوکارد وسیله ای قدیمی مثل یک قیچیه بزرگ هست که با آن پشم ها رو می چینن.

ویدئو از  mahmoodabedi064@

ویرایش از  alikazemi_68@

انتخاب موسیقی از آلبوم نوبانگ کهن/ آهنگساز استاد حسین علیزاده/ قطعه ی رنگ شهر آشوب

به اشتراک بزارید